معرفی

سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) یک سامانه رایانه‌ای برای مدیریت و واکاوی اطلاعات جغرافیایی است که توانایی گردآوری، ذخیره، واکاوی و نمایش اطلاعات جغرافیایی را دارد.

هدف نهایی سامانه اطلاعات جغرافیایی: پشتیبانی برای تصمیم‌گیری‌های پایه‌گذاری‌شده بر پایه داده‌های جغرافیایی می باشد.

سیستم اطلاعات جغرافیایی برای جمع آوری ، ذخیره ، تجزیه و تحلیل داده‌هایی استفاده می‌شود که موقعیت جغرافیایی آنها یک مشخصه اصلی و مهم محسوب می شود. هنگامـی که همین داده‌هـا وارد سیستم GIS ‌شوند، می‌توان براحتی انواع پردازشها و تجزیه و تحلیلها را با صرفه جویی در هزینه و زمان انجام داد.  از سال 95 حوزه GIS به واحد فناوری اطلاعات اضافه گردید و زیر مجموعه این واحد محسوب می شود. هم اکنون از این بستر به صورت فراگیر استفاده می شود. به نحوی که هر کاربری دسترسی خود را داشته و نیاز خود را بر طرف می کنند. هم اکنون 205 کابری فعال در سامانه وجود دارد.

واحد سیستم اطلاعات جغرافیایی آبفای استان یزد از سال 79 تشکیل شده است. برداشت کلیه املاک شهر یزد به صورت دقیق و قرار گرفتن این نقشه به عنوان نقشه پایه استان، خرید اولین GPS  دو فرکانسه استان در دهه 70 جهت برداشت نقاط مبنا، یکپارچه سازی کلیه اطلاعات مکانی آبفای استان تحت یک پایگاه داده متمرکز، راه اندازی سامانه های webgis برای ثبت و پیگیری اطلاعات پیمانکاران، سامانه موبایل برای برداشت و ممیزی اطلاعات در محل، سامانه تعمیرونگهداری تاسیسات و تجهیزات آب و فاضلاب با استفاده از موبایل و تبلت، سامانه اعلام خرابی و قطعی به مشترکین بر اساس موقعیت جغرافیایی، سیستم پیشنهاد دهنده شیرآلاتی که هنگام حادثه باید قطع گردند، سامانه اعلام مشترکین مستعد فروش انشعاب فاضلاب بر حسب موقعیت جغرافیایی، آنالیز محل هایی که امکان تاثیر آلودگی زیست محیطی بر آب آشامیدنی وجود دارد و حریم ها رعایت نشده است، تبادلات آنلاین اطلاعاتی با دیگر سازمانها از طریق بستر SDI استانداری و ... از جمله خدمات جاری این واحد می باشد.

 

 تاریخ ثبت : یکشنبه 11 اردیبهشت 1401  
  آخرین به روزرسانی : یکشنبه 5 تیر 1401
 پشتیبانی گروه دیبا
 616
کلیه حقوق این پورتال متعلق به شرکت آب و فاضلاب استان یزد می باشد

پشتیبانی : دفتر فناوری اطلاعات شرکت آب و فاضلاب یزد

DibaGroup (DCMS Prime)  |  Arvan